Marx
Vida i obra
Karl Marx nasqué el 5de maig de 1818 a Tréveris en el si d’una família burgesa d’origen jueu.
Al 17 anys va escriure “Reflexions d’un jove davant l’elecció d’una professió” on s’hi detecta la influència de la Il·lustració. Cal només atendre la frase central de l’escrit que diu: “La nostra principal guia en l’elecció d’una professió ha de ser el bé de la humanitat, que constitueix també la nostra pròpia realització”
El 1835 forma part del Club dels Poetes i de L’associació dels bevedors.
El 1836 el seu pare l’envia a estudiar a Berlin on s’adonarà a través dels estudis a la Universitat que per conèixer bé la realitat cal una presa de consciència. Cal que els éssers humans siguem conscients del moment present que viu la història.
El 1841 es doctora a la Universitat de Berlin amb una tesi dedicada a Epicur i Demòcrit. Entre en contacte amb les joventuts hegelianes que es reunien en un cafè per discutir d’allò diví i d’allò humà sota l’estela del pensament de Hegel. Es feien anomenar el Club dels doctors.
El 1842 Marx col·labora amb el “Diari Renana” Ben aviat serà director. Tot i que el diari és de tendència burgesa i liberal, Marx denuncia a través dels seus articles les injustes situacions que pateix el poble: denuncia les lleis que imposaven càstigs corporals als pobres que agafaven llenya dels boscos. Tanmateix la supressió del diari arribarà a causa d’un escrit contra el despotisme rus. El tsar indignat per tal al·legat farà arribar una protesta diplomàtica que aconseguirà que Felip Guillem IV decideixi tancar la revista.
El 1843 es trasllada a París on es casa amb la Jenny de la qual diu en una carta: “La més bella de Tréveris, la reina dels seus balls. No us feu càrrec de l’endimoniadament agradable que és per a un home veure que la seva esposa com continua vivint en la fantasia d’una ciutat sencera com una mena de princesa encantada”
Aquest mateix any a París coneix els filòsofs anarquistes Proudhon i Bakunin. Escriu: “Crítica de la filosofia del dret polític de Hegel”
El 1844 escriu “Sobre la qüestió jueva” , “Contribució a la crítica hegeliana del dret” i “Els manuscrits econòmico-filosòfics”
Expulsat de París, s’instal·la a Brussel·les on intensificarà el seu compromís polític escrivint “Les onze tesis sobre Feurbach” i “La misèria de la filosofia” on exposa la importància de donar-se compte de què són els factors econòmics i, per tant, l’antagonisme de classes produït per la propietat privada el que constitueix l’element determinant de la història. Amb el seu bon amic Engels: “El manifest del partit comunista” 1848, on s’hi exposen les consignes que es aniran considerant el credo marxista. Per exemple “ Que les classes directores tremolin davant la idea d’una revolució comunista” o “ Els proletaris no poden perdre ja res més que les seves cadenes” o potser la més famosa “proletariats de tots els països, uniu-vos”
El 1849 es trasllada a Londres on viurà fins a la mort. A Londres viurà amb escassos recursos econòmics. Tot i que la penúria, la fam i la malaltia l’assetjaven a ell i a la seva família, mai es va arronsar en la seva vocació d’escriure el seu pensament. Conjuntament amb Engels escriu la seva obra magna: “El Capital”
A finals de setembre de 1864 en un míting sorgeix la idea d’unir en una única organització totes les forces socialistes; es va anomenar “Associació internacional de treballadors” o com es diu comunament: “La primera Internacional”
Influències
Epicur
El filòsof grec afirmava que la realitat està composta de matèria, i que aquesta matèria està composta d’infinites partícules màximament petites; tant petites que ja no es poden dividir més. Aquestes partícules indivisibles són els àtoms.
El jove Marx veu en Epicur un filòsof de veritat. Un filòsof que veu en la matèria el secret del moviment creador i que se sap allunyar de les divinitats.
La gent creu en déus però aquesta creença no pot immiscir-se en la societat. Els deus controlen el comportament dels homes. Però, un déu és perfecte, i això significa que és un Home en grau ple. Si un déu és plenament feliç no pot preocupar-se dels problemes dels mortals, doncs no seria plenament feliç. Jo no puc ser feliç si em preocupa la salut dels meus pares, fills o germans.
Hegel
Hegel afirmava que tot forma part d’un procés de canvi. En l’Univers hi ha un dinamisme general que determina la realitat. Aquest dinamisme es basa en una oposició de contraris que finalment es supera. Per exemple posem pel cas una llavor. La llavor és una llavor, per tant en aquesta situació inicial la llavor és una afirmació d’allò que és: una llavor, una tesi. Però la llavor conté en el seu interior una força que s’oposa a la llavor, que desitja ser alguna altra cosa que no és la llavor. Aquesta negació de la llavor o antítesi genera aquesta mena de lluita constant entre el que ets i el que seràs desplegant-se cap a una unitat superior o síntesi: l’arbre.
Aquesta manera d’entendre el moviment de la realitat s’anomena dialèctica. La dialèctica és la llei del món; tots els elements de la realitat es despleguen dialècticament, la naturalesa i la història humana, ja que els humans formen part també de la naturalesa. La diferència entre els humans i les altres espècies del món radica en què nosaltres posseïm raó, i la raó s’articula de la mateixa manera que la dialèctica. La llei dialèctica de la realitat coincideix amb el pensament. La raó és el sentit i l’ordre del moviment en el món, i com que nosaltres tenim raó podem entendre tal desplegament. Hi ha una Idea que es desplega i que configura totes les idees i esdeveniments de l’univers. Tanmateix aquesta Idea no és un absolut creat, que sap el principi i final de la pel·lícula, sinó que es va creant en base al seu autodesplegament. Sap que va cap algun lloc, sap que en el seu interior hi ha el missatge cromosòmic del que esdevindrà, però no sap en què esdevindrà, igual que la llavor no sap que esdevindrà arbre. Cap a on anem? Doncs anem cap a un lloc del qual els éssers humans en podem parlar perquè posseïm raó, però tot i que en podem parlar no ho podem encara copsar racionalment, simplement perquè encara no existeix o no s’ha produït. Aquest estat definitiu i acabat de la Idea és el que Hegel anomena l’absolut.
Feuerbach
Quan Marx ingressa a la Universitat de Berlín entre en contacte amb l’esquerra hegeliana de la qual en sobresurt un dels filòsofs més crítics: Feuerbach.
Feuerbach esdevingué l’esglaó entre Hegel i Marx. Feuerbach s’oposà a l’idealisme hegelià argumentant que els secrets de la naturalesa no s’oculten en una Idea que es desplega, sinó que llurs secrets provenen de la pròpia matèria que el gènere humà projecta cap a una entitat superior. En el cas de Hegel, cap a la Idea.
Aquest gir materialista l’enllaça amb la crítica que fa de la religió. Segons Feuerbach, la natura ha dotat la humanitat d’un seguit de desitjos, necessitats i capacitats que l’ésser humà descobreix en ell mateix en estat incomplert o imperfecte. L’ésser humà va descobrint que de vegades és feliç, però no sempre; i que de vegades és intel·ligent, però comet errors; i que de vegades realitza actes bons, però de vegades es comporta empentat per la maldat, i que de vegades exerceix poder sobre els altres, però no sempre ni tots li fan cabal. A ell li agradaria se sempre feliç i no equivocar-se mai, i li agradaria que tothom l’escoltés i li fes cas, però com que no ho reconeix possible en ell mateix decideix creure en una entitat posseïdora de totes les aptituds perfectes. Els déus són projeccions humanes que completen allò que ens falta. Els déus tenen totes les qualitats humanes en la seva plenitud. Són perfectament savis, bons i totpoderosos. Objectivem així l’ideal humà en alguna cosa fora de mi, i que alhora es representa contra la humanitat, ja que ens postrem als seus peus degut al seu poder absolut. Inventem una entitat a la qual acabem tement.
Contràriament al que sempre s’havia dit, és l’ésser humà qui forja Déu a imatge i semblança de l’home. Aquest fenomen de desposseir-me de qualitats pròpies com a ésser humà i derivar-les cap alguna cosa fora de mi, Feuerbach ho anomena alienació. Reafirmem i normalitzem així la mediocritat de les qualitats humanes. Jo no puc ser perfectament bo, ni perfectament savi, ni perfectament responsable, ni perfectament res perquè no sóc déu. L’home es nega a ell mateix les pròpies excel·lències i les atribueix a un ésser il·lusori. L’home nega la grandesa humana i crea una imatge deshumanitzada d’ell mateix: l’home és poca cosa, un pecador, un ésser inferior, un condemnat a viure en una vall de llàgrimes.
L’home s’aliena. Alienació vol dir fora de mi; en català aliè significa estrany a mi.
Alien: és la idea que alguna cosa surt de dins nostre i es converteix en una amenaça contra la humanitat.
El socialisme utòpic
A mitjan segle XIX, i en oposició a la situació econòmica i social d’injustícia i opressió de la classe obrera aparegueren uns pensadors que reivindicaren la necessitat de dur a terme reformes socials que saldessin aquets greuges. Malauradament, la ingenuïtat i la manca de validesa científica dels seus projectes els valgueren la crítica dels mateixos marxistes. D’aquí ve que els anomenessin utòpics.
En aquells temps, la crueltat del liberalisme econòmic era palès. Segons el pensament liberal les lleis del capitalisme són lleis naturals i inamovibles que cal assumir i respectar. Les polítiques d’oferta i demanda i les conseqüències que se’n desprenien, com la brutal precarietat del treballador, es consideraven, a més d’inevitables, necessàries per al sistema.
El materialisme dialèctic i el materialisme històric de Marx
Marx compartia amb Hegel la idea que la realitat és dinàmica i canviant, tanmateix, Marx aplicarà la dialèctica de Hegel, no com a desplegament de la Idea, sinó com un producte o efecte de la mateixa realitat. Marx es resisteix a acceptar el desplegament de la Idea com a racional. La Idea absoluta de Hegel és pura irracionalitat mística. Si considerem la dialèctica hegeliana amputant la Idea absoluta només ens queda l’home com a ésser de necessitats a escala material que es relaciona amb la naturalesa mitjançant el treball. Marx el que fa és apartar-se del sistema hegelià introduït la dialèctica en el món real dels homes.
El materialisme dialèctic de Marx defensa que no és la Idea ni són les ideologies les que determinen la realitat, ans al contrari, és la realitat material la que produeix la ideologia. Són les relacions de producció o tensions econòmiques d’una comunitat el que condiciona la cultura, la religió, els costums i la moral de la comunitat. No és l’esperit en el seu desenvolupament el que construeix la realitat i determina la història, sinó les condicions concretes, socials i econòmiques les que marquen la forma de pensar i la cosmovisió d’un poble.
La infraestructura d’una comunitat determina la seva superestructura, afirma Marx, entenent com a infraestructura:
Les forces productives o mitjans de producció, les forces de treball i les relacions de producció.
Els mitjans de producció: són els mitjans tècnics; màquines, eines, naus industrials o fàbriques, matèries primes.
Les forces de treball: són les capacitats físiques i mentals dels treballadors: força física, ingeni, el coneixement tecnològic, les habilitats personals.
Les relacions de producció: són les formes d’organització per a explotar les forces productives i forces de treball. Són la forma de gestionar la relació entre forces productives i forces de treball. La forma de producció determina la consciència social, i no el revés.
La superestructura és la consciència social. Cultura, institucions, ideologies, costums normes morals etc són produïdes i determinades pel sistema econòmic dominant de la comunitat.
El que determina la realitat social, per tant, és el sistema de producció, o materialisme dialèctic; posem un exemple:
Abans, casar-se després dels 18 era sospitós. Una noia quedava deshonrada si no arribava verge al matrimoni. Aquesta percepció moral es va transformar ràpidament amb l’aparició de la píndola anticonceptiva. Des del punt de vista del materialisme dialèctic, el canvi moral es produeix amb la incidència tecnològica. La superestructura és variada no per un canvi estrictament ètic, sinó pel canvi de les forces productives que generen un efecte en la nostra moral tradicional. Quan l’embaràs es pot controlar per les persones, la conducta sexual en l’àmbit de la llibertat es desenvolupa cap a l’acceptació social.
La confrontació de la moral tradicional amb la incidència científica de la píndola i els guanys econòmics conforma una moral amb ingredients nous i superats.
Per tant, podem afirmar, des del punt de vista marxista, que és la matèria, i quan parlem de matèria ens referim a tot allò produït pel treball humà, la que fa avançar la història en un procés dialèctic de confrontació i superació.
En altres paraules podem dir que el materialisme marxista consisteix a defensar que la història avança impulsada per les tenses relacions de producció. Si entenem la moral tradicional com a tesi i l’avenç científic i econòmic com a antítesi, la síntesi seria la nova situació moral i econòmica. I aquesta nova situació moral instaurada com a tesi haurà de generar un nou procés de superació.
Segons Marx, la relació que s’estableix entre els diversos grups socials acaba, sempre, en una lluita de classes. Aquesta lluita, causada per les contradiccions inherents a cadascuna dels sistemes de producció és en totes les èpoques un enfrontament semblant entre opressors i oprimits, entre explotadors i explotats. Tant és que aquestes dues grans classes prenguin la forma de l’amo i l’esclau, del senyor i el serf, o del burgès i l’obrer; la relació és essencialment la mateixa. Aquesta lluita de classes és, a més, el motor de la història, el que impulsa el salt d’una època a una altra.
Aquest progrés de la història és el materialisme històric, i segons Marx, esdevé científic, ja que el procés dialèctic de la història és mecanicista. La història es desenvolupa sota lleis dialèctiques fixes i per tant previsibles. Les mateixes lleis dialèctiques que podem constatar empíricament observant el passat històric ens procuren la visió del futur social.
Podem doncs definir el materialisme històric com a materialisme dialèctic aplicat a la història. Dit en altres paraules: El materialisme històric és el resultat de l’anàlisi de la història basat sota criteris dialèctics.
El marxisme no és tan sols una filosofia teòrica sobre la realitat. Darrere el pensament marxista hi ha una voluntat de transformació social. Cal només fer un cop d’ull a la història per adonar-se que l’obra de Marx ha inspirat episodis històrics transcendentals, com és el cas de la revolució russa.
De ben jove, Marx va confessar que la filosofia no s’havia de limitar a interpretar el món, a conèixer-lo i observar-lo, sinó que havia d’aspirar a transformar-lo. Amb això el que ens diu Marx és que el pensament no s’ha de limitar a veure i analitzar el món que es mostra davant els seus ulls, cal també implicar-nos en la modificació de tot allò que captem injust. El marxisme és una filosofia de tall pràctic que ens convida a protestar, a reivindicar, a aixecar el cul del sofà, a despertar-nos del sobec còmode i a canviar les coses de naturalesa injusta. Ens convida a la revolució.
Hi ha molts tipus de revolució, avui dia potser ja no cal la lluita armada, no la volem, però sí que cal una lluita pacífica però radical en pro dels drets humans, cada cop més saquejats.
Marx segueix la Il·lustració en la defensa dels drets de la humanitat. La Il·lustració havia arribat molt amunt en la defensa dels drets humans, i Marx compartia l’interès en aconseguir que tot el gènere humà pugui tenir una existència digna, lliure i feliç, tanmateix, denunciava que els meravellosos principis il·lustrats no arribaven a tothom. L’Estat pot ser un Estat lliure sense que l’home ho sigui.
És palesa la contradicció entre els principis abstractes i la realitat social. Aquests principis abstractes i universals són garants de la llibertat i l’habitatge digne mentre creixen els desnonaments a favor de la rendibilitat de les financeres. Quan els nostres governants ens diuen que estem surtin de la crisi cauen en aquesta contradicció. És radicalment pervers escoltar els nostres governants parlar de la necessària austeritat mentre ells no es baixen els sous o fins i tot els pugen. Mentrestant, la població aturada ha d’acceptar feines cobrant sous miserables als quals no poden renunciar perquè han perdut la llibertat de defensar la seva dignitat.
Marx afirma que l’home és essencialment transformador; transforma la naturalesa en humanització, i això ho fa a través del treball. El treball és doncs un principi fonamental de la natura humana. És propi de l’ésser humà i és el que ens diferencia de les altres espècies. Amb Marx el treball esdevé una necessitat i una forma d’humanització. Només el treball possibilita la realització personal i el desplegament de la vocació.
Tanmateix, Marx denuncia que en la societat capitalista el treball ja no dignifica, ans al contrari, desposseeix i aliena.
Kant, filòsof il·lustrat del segle XVIII, creia que l’ésser humà avançaria cap a la seva emancipació si li donaven llibertat suficient per formar-se, per escollir la feina, per assolir una autonomia civil. Posava l’exemple dels artesans de la seva època; veia en ells com s’autogestionaven el temps lliurement, com dissenyaven i construïen els seus productes segons les seves aptituds que al final eren reconegudes pels altres.
Malauradament, anys després, davant dels ulls de Marx apareixien formes de treball que no tenien res a veure amb els artesans de Kant. Amb la revolució industrial apareix la fàbrica, i amb la fàbrica l’explotació del treballador. La gent entrava a la fàbrica quan sortia el Sol i se’n tornaven a casa quan començava a enfosquir. Els seus rostres expressaven fatiga i desolació. Cobraven sous mínims, capaços només d’alimentar l’obrer perquè pogués continuar complint amb la seva feina.
El vell artesà que ens recordava Kant, després d’acabar un parell de sabates, o un atuell de fang, o un vestit, encara li quedava temps per veure’l, apreciar-lo, valorar-lo. L’exposava a la vitrina i la gent l’aguaitava, i ell se sentia bé, orgullós, ja que allò exposat era el fruit dels seu esforç, del seu gust per la bellesa, de la seva habilitat. Era la seva obra, com una prolongació d'ell mateix, del seu esperit.
L’obrer a la fàbrica només ha collat rosques, o n’ha soldat unes juntes. Davant seu no hi veu productes que pugui considerar fruit seu. Les eines que usa no són seves, la nau on treballa tampoc, la matèria prima no és propietat seva, tots els mitjans de producció són del capitalista, i ell només hi ha de posar la força de treball perquè només és un engranatge més en el procés de fabricació d’un producte que ni tan sols el pot reconèixer com a obra seva. Desposseït totalment del treball artesanal, ara és posseït per un treball alienat, un treball amb el que no se sent reconegut, un treball que no sorgeix de la seva lliure voluntat o de la seva vocació.
Veiem que es dóna un doble nivell d’alienació; un nivell que es dóna respecte del producte del treball i també respecte de l’acte mateix de treballar:
Respecte del producte hi ha alienació quan el treballador no es reconeix en el que crea, perquè no li pertany. L’objecte del seu treball es converteix en mercaderia i, amb la transacció, acaba essent capital; és a dir, es transforma en un instrument més d’explotació. Paradoxalment, l’obrer fabrica el mitjà de la seva explotació.
Dit d’una altra manera; la mateixa competitivitat capitalista provoca que l’empresari necessiti millorar contínuament la maquinària comprant-ne de més modernes i productives. Com més ràpida és una màquina més de pressa produeix i més redueix el temps del procés de producció. Això fa que el treballador cobrant el mateix salari produeixi més producte. A més a més, qui fabrica les noves màquines són els treballadors que sense pensar-ho, fabriquen la seva pròpia forma d’explotació o esclavitud.
Igualment, l’empresari necessita ampliar el mercat i comprar més naus a llocs amb el preu del terra més barat. Tot plegat fa que la fàbrica tendeixi a amassar més capital que beneficis.
L’alienació respecte de l’acte mateix de treballar, es dóna quan el treballador no té possibilitat de desenvolupar les seves capacitats intel·lectuals i espirituals, perquè la seva feina a la fàbrica es converteix en accions molt mecàniques i estrictament concretes. No val la inspiració, ni l’espontaneïtat, ni l’aportació del treballador. L’obrer es converteix en una peça més del complex engranatge productiu.
El treball a la fàbrica es caracteritza essencialment en dividir el treball a unitats bàsiques, el més simples possibles. D’aquesta manera, la labor del treballador queda reduïda a una experiència màximament unilateral. La professió del treballador, si en podem dir professió, es converteix en un afer útil només a la fàbrica, inútil fora d’ella. L’experiència de trenta anys en un lloc de treball a la fàbrica no es pot considerar com a formació ni saviesa professional. Qualsevol individu nou, sense cap o gairebé cap noció en el desenvolupament d’aquella tasca, pot substituir una ocupació de trenta anys d’experiència.
D’aquesta manera, l’individu que, per necessitat o per falta de voluntat, no es pot alliberar de la condició de mer instrument al servei de la fàbrica, amb frustració se n’adona de la dificultat, cada dia més feixuga, de poder donar una nova direcció al seu treball. Es fa cada vegada més dependent d’una feina que la pot fer qualsevol, i a qualsevol preu en temps de crisi laboral o cobdícia capitalista. És converteix així en el defensor més aferrat i el protector més entregat d’un lloc de treball que l’esclavitza i anul·la. Vet aquí la ironia.
La Plusvàlua
Hem dit doncs que l’acumulació de capital prové de l’increment que es dóna entre el capital invertit en la producció i el capital obtingut en la venda de la mercaderia.
El capitalista posa el capital i l’obrer posa la força de treball. Quant val la força de treball? Val el que val el manteniment de les necessitats de l’obre. Si l’obrer per viure necessita 400 € això és el que val la força de treball. Per tant el sofà val 400€ que equival al salari que cobreix el sostens de l’obrer. Tanmateix, al preu del sofà és augmentat amb 1000€ més per cobrir les despeses dels mitjans de producció, uns mitjans definits per els instruments de producció, fàbrica, eines, matèria prima, electricitat etc, que són propietat del capitalista. Bé, doncs la plusvàlua és la diferència de capital entre els 400€ i el preu final de venda. Si un obrer treballa dues hores per fer un sofà, la resta de les hores són per a mantenir la infraestructura de la fàbrica, i per generar beneficis, dos elements en mans del capitalista.
Dit d’una altra manera, es produeix un plus en el valor del producte en benefici de l’empresari, que el justifica al·legant la suma de les despeses dels mitjans de producció. Com que aquests pertanyen al propietari sembla lògic que se’n beneficiï. Marx, però denuncia aquesta pràctica com una apropiació il·legítima. La maquinària no només pertany al que l’ha comprada, sinó que també hauria de pertànyer a l’obrer que l’ha fabricada. Si els mitjans de producció es mantenen sempre privats, el capital obtingut continuarà sempre privat i l’obrer es mantindrà sempre en un estat de mera mercaderia. Tot quedarà supeditat a les lleis de l’oferta i la demanda del sistema capitalista, i això vol dir que fins i tot el treball humà esdevindrà sotmès a aquelles lleis; és a dir, si hi ha excedent de mà d’obra el seu valor disminueixi traduint-lo en salaris irrisoris que freguen bàsicament la subsistència del treballador.
L’alienació religiosa
Les religió crea un vincle entre el subjecte terrenal i la divinitat aportant un mediador que haurà de traduir el llenguatge celestial al pobre llenguatge dels mortals. En el cas del cristianisme el mediador recau en la figura de Crist institucionalitzat en l’Església, el Papa i tots els clergues súbdits. Ells s’encarreguen d’ordenar la vida del creient segons les representacions revelades; bàsicament dues: la consciència de culpa i la dependència radical d’una autoritat superior i divina. Ens deixem així seduir per la paraula conciliadora del mediador que ens integra a tots en una unitat familiar sagrada; tots som fills de Déu, tots som germans, tots som iguals a ulls del totpoderós. No se n’adona el virtuós creient que l’enlluernadora visió religiosa de la igualtat esmorteeix la seva percepció de la realitat. Veu piadosament resignat la desigualtat real de les diferents famílies en societat, alhora que es llança com un nen als braços de la Idea mística descuidant la misèria d’aquest món devaluat. La seva bondat religiosa el dissuadeix de rebel·lar-se contra les desigualtats i les injustícies. El seu consol és la promesa vertadera d’un premi en el més-enllà. Els últims en benestar serem els primers en felicitat, explica als seus fills abans d’anar a dormir. Sé molt bé que quan l’esperit dogmàtic de la religió es substitueix per l’esperit crític de la filosofia, la desgràcia dels pobres es presenta davant nostre sense consol, i només llavors sorgeix la necessitat de modificar la realitat social i econòmica, i buscar la felicitat real en el més-aquí.
Marx ens diu que la espiritualitat humana és segrestada per la religió quan aquesta assumeix una funció social que s’adapta a les necessitats de les ideologies dominants. Es presenta a la societat com una funció de consol de les ànimes turmentades i compensa l’explotació del poble amb la caritat i el consol. No busca les causes de la misèria, només pal·lia els efectes. Posem pel cas un malalt amb febre que visita la consulta d’un metge. El metge no vol pal·liar la febre del seu pacient, el que vol el metge és cercar i eradicar la infecció que causa i produeix la febre. Això per l’Església és un contrasentit, ja que la tradició catòlica perdria entitat sense la misèria del món. No podria expressar la seva “bondat”. És aquest motiu el que produeix que la monja Forcades faci nosa. La Teresa Forcades és una Santa si ajuda els pobres exercint la virtut de la caritat, però es converteix en una malvada comunista si busca les causes de la pobresa.
La religió ofereix una realitat il·lusòria dictant normes universals. Quan la religió es fica en les institucions educatives públiques possibilita una educació de homes i dones resignats sota les lleis de la ideologia dominant, encara que aquesta executi lleis injustes.
El poble ha de ser conscient de la situació d’explotació en què viu, però no en serà mai si com a víctima del sofriment a la terra projecta les seves il·lusions i esperances al cel. Beneïm el martell que colpeja quan diem “Podria ser pitjor”.
“La religió és l’opi del poble” ens diu Marx, ja que, segons ell, la religió adorm les seves reivindicacions.
La religió és un conjunt d’idees instal·lades en la nostra ment que emboiren la nostra situació real.
Els humiliats i ofesos de la terra han de prendre consciència del seu sofriment, (Dostoievski). La gent s’ha de rebel·lar contra la seva situació ignominiosa, però si la gent creu en la promesa del Cel, per què hauria de rebel·lar-se si té garantida l’eternitat en el regne dels cels? Normalitza així la seva situació gràcies al poder religiós. El poble ha de prendre consciència de la seva situació a la Terra, que és de què ens hem d’ocupar. Si una persona no pren consciència de la seva vida ignominiosa sempre pensarà que la seva situació és natural o és culpa seva. La crítica, en paraules de Marx, és la captació conscient de la realitat, és la presa de consciència de la seva situació injusta. Aquesta presa de consciència es produeix amb la comprensió de les relacions de producció.
El Comunisme
En base a les lleis del materialisme dialèctic, si aguaitem la història recent podem considerar el capitalisme com la tesi. Una tesi que té inherent les contradiccions que generen les relacions de producció. Les forces de treball o proletariat es revolten contra la classe opressora o propietaris dels mitjans de producció, i instauren la dictadura del proletariat o antítesi. Finalment, d’aquesta oposició en sorgeix una nova situació econòmica i social: el comunisme o síntesi.
Marx afirma que el capitalisme és un sistema econòmic que porta dins seu l’embrió de la seva pròpia autodestrucció.
Marx considera el comunisme una evolució natural del capitalisme, per tant l’arribada i la instauració del comunisme és el destí de la història. La realització de la història. El seu punt culminant.
Segons Marx el capitalisme porta intrínsecament la seva pròpia aniquilació. La crisis causada pels excedents i la saturació dels mercats portarà inexorablement a la seva negació.
Marx explica aquest procés de negació i superació en tres fases.
La primera fase és el capitalisme: la producció desbocada esdevé en una paràlisis econòmica.
La segona fase és transitòria. Es tracta de la negació del capitalisme produïda per la dictadura del proletariat, on apareix una organització socialista que es fa càrrec absolut de tots els mitjans de producció. La desaparició de l’Estat burgès dóna pas a l’Estat proletari.
La tercera fase és el comunisme. Aquí l’Estat socialista una vegada ha organitzat i establert un sistema econòmic just deixa els mitjans de producció a mans de la humanitat. L’Estat socialista desapareix donant pas a la responsabilitat comuna o comunisme.
Per Marx l’arribada del comunisme significa també el final de la història. Si la història és un procés dialèctic fonamentat en la lluita de classes, amb la desaparició de classes desapareix també la dialèctica i, per tant la història. S’haurà abolit la propietat privada, els mitjans de producció ni seran dels burgesos ni del proletariat i la societat serà possessió de la humanitat. Per aquest motiu la història haurà arribat a la seva realització, al seu punt culminant i final. A partir d’aquest moment la humanitat gaudirà de pau, igualtat i llibertat.
vídeo
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada