Ciutadania, Política i Dret




 Ciutadania, Política i Dret

 

 

 

Els drets fonamentals i els deures de la ciutadania

 

Els drets fonamentals i els deures de la ciutadania són conceptes essencials en el marc dels estats democràtics i les societats civils. Aquests dos elements estan interconnectats i defineixen les relacions entre els individus i l'estat, així com les responsabilitats que els ciutadans tenen envers la seva societat.

 

 

- Els drets

 

Podem entendre els drets fonamentals com aquelles llibertats i garanties bàsiques que tots els individus senten inherents a la seva naturalesa, independentment de la seva raça, religió, sexe, orientació sexual, nacionalitat o qualsevol altra característica personal.


 


El 10 de desembre de 1948, després de l’Holocaust, es proclamà la Declaració Universal dels Drets Humans, que consta de trenta articles o drets bàsics, entesos aquesta com l’ideal comú a assolir per tota la humanitat a fi de preservar la dignitat humana.  

 




Els articles de drets fonamentals són:

 

Article 1

 

Tots els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i en drets. Són dotats de raó i de consciència, i han de comportar-se fraternalment els uns amb els altres.

 

Article 2

 

Tothom té tots els drets i llibertats proclamats en aquesta Declaració, sense cap distinció de raça, color, sexe, llengua, religió, opinió política o de qualsevol altra mena, origen nacional o social, fortuna, naixement o altra condició. A més, no es farà cap distinció basada en l'estatut polític, jurídic o internacional del país o del territori al qual pertanyi una persona, tant si és independent com si està sota administració fiduciària, si no és autònom, o està sota qualsevol altra limitació de sobirania.

 

Article 3

 

 Tota persona té dret a la vida, a la llibertat i a la seva seguretat.

 

 Article 4

 

Ningú no serà sotmès a esclavitud o servitud: I'esclavitud i el tràfic d'esclaus són prohibits en totes llurs formes.

 

 Article 5

 

 Ningú no serà sotmès a tortures ni a penes o tractes cruels, inhumans o degradants.

 

Article 6

 

Tota persona té el dret arreu al reconeixement de la seva personalitat jurídica.

 

Article 7

 

 Tots són iguals davant la llei i tenen dret, sense cap distinció, a igual protecció per la llei. Tots tenen dret a igual protecció contra qualsevol discriminació que violi aquesta Declaració i contra qualsevol incitació a una tal discriminació.

 

 Article 8

 

 Tota persona té dret a un recurs efectiu prop dels tribunals nacionals competents que l'empari contra actes que violin els seus drets fonamentals reconeguts per la constitució o per la llei.

 

 Article 9

 

 Ningú no serà detingut, pres o desterrat arbitràriament.

 

Article 10

 

 Tota persona té dret, en condicions de plena igualtat, a ser escoltada públicament i amb justícia per un tribunal independent i imparcial, per a la determinacio dels seus drets i obligacions o per a l'examen de qualsevol acusació contra ella en matèria penal.

 

Article 11

 

 1. Tots els acusats d'un delicte tenen el dret que hom presumeixi la seva innocència fins que no es provi la seva culpabilitat segons la llei en un judici públic, en què hom li hagi assegurat totes les garanties necessàries per a la seva defensa.

 

2. Ningú no serà condemnat per actes o omissions que en el moment que varen ésser comesos no eren delictius segons el dret nacional o internacional. Tampoc no s'imposarà cap pena superior a l'aplicable en el moment de cometre el delicte.

 

Article 12

 

 Ningú no serà objecte d'intromissions arbitràries en la seva vida privada, la seva família, el seu domicili o la seva correspondència, ni d'atacs al seu honor i reputació. Tothom té dret a la protecció de la llei contra tals intromissions o atacs.

 

Article 13

 

 1. Tota persona té dret a circular lliurement i a triar la seva residència dins les fronteres de cada Estat.

 

2. Tota persona té dret o sortir de qualsevol país, àdhuc el propi, i a retornar-hi.

 

Article 14

 

1. En cas de persecució, tota persona té dret a cercar asil en altres països i a beneficiar-se'n.

 

2. Aquest dret no podrà ser invocat contra una persecució veritablement originada per delictes comuns o per actes oposats als objectius i principis de les Nacions Unides.

 

Article 15

 

1. Tota persona té dret a una nacionalitat.

 

2. Ningú no serà privat arbitràriament de la seva nacionalitat, ni del dret de canviar de nacionalitat.

 

Article 16

 

 1. Els homes i les dones, a partir de l'edat núbil, tenen dret, sense cap restricció per motius de raça, nacionalitat o religió, a casar-se i a fundar una família. Gaudiran de drets iguals pel que fa al casament, durant el matrimoni i en la seva dissolució.

 

2. Nomes es realitzarà el casament amb el lliure i ple consentiment dels futurs esposos.

 

 3. La família és l'element natural i fonamental de la societat i té dret a la protecció de la societat i de l'Estat.

 

Article 17

 

1. Tota persona té dret a la propietat, individualment i col_lectiva.

2. Ningú no serà privat arbitràriament de la seva propietat.

 

Article 18

 

Tota persona té dret a la llibertat de pensament, de consciència i de religió; aquest dret inclou la llibertat de canviar de religió o de creença, i la llibertat, individualment o col lectivament, en públic o en privat, de manifestar la seva religió o creença per mitjà de l'ensenyament, la pràctica, el culte i l'observança.

 

Article 19

 

 Tota persona té dret a la llibertat d'opinió i d'expressió; aquest dret inclou el de no ser molestat a causa de les pròpies opinions i el de cercar, rebre i difondre les informacions i les idees per qualsevol mitjà i sense límit de fronteres.

 

Article 20

 

1. Tota persona té dret a la llibertat de reunió i d'associació pacífiques.

 

2. Ningú no pot ser obligat a pertànyer a una associació.

 

Article 21

 

1. Tota persona té dret a participar en el govern del seu país, directament o per mitjà de representants lliurement elegits.

 

2. Tota persona té dret, en condicions d'igualtat, a accedir a les funcions públiques del seu país.

 

3. La voluntat del poble és el fonament de l'autoritat de l'Estat; aquesta voluntat ha d'expressar-se mitjançant eleccions autèntiques, que hauran de fer-se periòdicament per sufragi universal i igual i per vot secret o per altre procediment equivalent que garanteixi la llibertat del vot.

 

Article 22

 

Tota persona, com a membre de la societat, té dret a la seguretat social i a obtenir, mitjançant l'esforç nacional i la cooperació internacional, segons l'organització i els recursos de cada país, la satisfacció dels drets econòmics, socials i culturals indispensables per a la seva dignitat i el lliure desenvolupament de la seva personalitat. 

 

Article 23

 

 1. Tota persona té dret al treball, a la lliure elecció de la seva ocupació, a condicions equitatives i satisfactòries de treball, i a la protecció contra l'atur.

 

2. Tota persona, sense cap discriminació, té dret a salari igual per igual treball.

 

3. Tothom que treballa té dret a una remuneració equitativa i satisfactòria que asseguri per a ell i la seva família una existència conforme a la dignitat humana, completada, si cal, amb altres mitjans de protecció social.

 

4. Tothom té dret a constituir sindicats per a la defensa dels seus interessos i a afiliar-s'hi.

 

 Article 24

 

Tota persona té dret al descans i al lleure i, particularment, a una limitació raonable de la jornada de treball i a vacances periòdiques pagades.

 

 Article 25

 

 1. Tota persona té dret a un nivell de vida que asseguri, per a ell i la seva família, la salut i el benestar, especialment quant a alimentació, vestir, habitatge, assistència mèdica i als serveis socials necessaris; també té dret a la seguretat en cas d'atur, malaltia, incapacitat, viduïtat, vellesa o altra manca de mitjans de subsistència independent de la seva voluntat.

 

2. La maternitat i la infantesa tenen dret a una cura i a una assistència especials. Tots els infants, nascuts d'un matrimoni o fora d'un matrimoni, gaudeixen d'igual protecció social.

 

 Article 26

 

1. Tota persona té dret a l'educació. L'educació serà gratuïta, si més no, en la instrucció elemental i fonamental. La instrucció elemental serà obligatòria. L'ensenyament tècnic i professional es posarà a l'abast de tothom, i l'accés a l'ensenyament superior serà igual per a tots en funció dels mèrits respectius.

 

 2. L'educació tendirà al ple desenvolupament de la personalitat humana i a l'enfortiment del respecte als drets humans i a les llibertats fonamentals; promourà la comprensió, la tolerància i l'amistat entre totes les nacions i grups ètnics o religiosos, i fomentarà les activitats de les Nacions Unides per al manteniment de la pau.

 

3. El pare i la mare tenen dret preferent d'escollir la mena d'educació que serà donada als seus fills.

 

 Article 27

 

1. Tota persona té dret a participar lliurement en la vida cultural de la comunitat, a gaudir de les arts i a participar i beneficiar-se del progrés científic.

 

2. Tota persona té dret a la protecció dels interessos morals i materials derivats de les produccions científiques, literàries o artístiques de què sigui autor.

 

Article 28

 

Tota persona té dret a un ordre social i internacional en què els drets i llibertats proclamats en aquesta Declaració puguin ser plenament efectius.

 

Article 29

 

1. Tota persona té deures envers la comunitat, ja que només en aquesta li és possible el lliure i ple desenvolupament de la seva personalitat.

 

2. En l'exercici dels drets i les llibertats, tothom estarà sotmès només a les limitacions establertes per la llei i únicament amb la finalitat d'assegurar el reconeixement i el respecte deguts als drets i llibertats dels altres i de complir les justes exigències de la moral, de l'ordre públic i del benestar general en una societat democràtica.

 

3. Aquests drets i llibertats mai no podran ser exercits en oposició als objectius i principis de les Nacions Unides.

 

Article 30

 

Res en aquesta Declaració no podrà interpretar-se en el sentit que doni cap dret a un Estat, a un grup o a una persona a emprendre activitats o a realitzar actes que tendeixin a la supressió de qualsevol dels drets i llibertats que s'hi enuncien.

 

 

 

 

Els deures

 

Els deures de la ciutadania són les responsabilitats que cada individu té envers la societat en què viu. Aquests deures són fonamentals per a la cohesió social, el benestar col·lectiu i la preservació dels drets i llibertats de tots els ciutadans. Encara que els deures poden variar en funció de cada país i la seva legislació, alguns dels deures més comuns inclouen:

 

- Respectar i complir les lleis i regulacions del país.

- Votar en les eleccions i participar en la vida política de la nació.

- Contribuir amb el pagament d'impostos per finançar els serveis públics.

- Respectar els drets i les llibertats dels altres ciutadans.

- Participar de manera activa i constructiva en la comunitat.

 

 

La relació entre drets i deures és interdependent: mentre els drets garanteixen les llibertats individuals, els deures asseguren que aquestes llibertats no siguin objecte d’abús ni es converteixin en perjudicials per a la societat. En una democràcia plena, tant els drets com els deures han de ser respectats i promoguts per garantir una convivència justa i equitativa per a tothom.

Principio del formulario

 

 

 

John Rawls

 

John Rawls va néixer a Baltimore, Estats Units, el 21 de febre de 1921, i morí el 24 de novembre de 2002. Va escriure, entre altres, l’obra Teoria de la Justícia, en la qual proposa dos principis fonamentals en què basar la idea de Justícia.

 

 

El vel de la ignorància

 

Rawls planteja una situació hipotètica en la qual uns quants individus racionals es proposen, després de profundes deliberacions, triar els principis fonamentals que haurien d’organitzar una societat justa. Tanmateix, els subjectes racionals estan condicionats per una peculiar situació d’ignorància: ells no saben a quina classe social pertanyen, no saben si són rics o pobres, ignoren si són religiosos o ateus, si són cristians o musulmans o altres, si són heterosexuals o homosexuals, si són homes o dones, blancs o negres, també ignoren si el seu coeficient intel·lectual és alt o baix, ni saben si han nascut amb algun o cap talent, com tampoc saben si han nascut amb deficiències físiques o malalties, o si bé, gaudeixen de bona salut. En fi, no saben res de res de la seva condició com a subjectes. Porten a sobre el que Rawls anomena el vel de la ignorància. Aquesta hipotètica situació dels subjectes ha de proporcionar l’elecció de principis morals purs, ja que tals principis no estan lligats a la influència de les circumstàncies particulars dels individus reals, oferint màxima imparcialitat. Aquests suposats subjectes no poden gaudir de cap informació personal que els permeti orientar la seves decisions cap al benefici egoista.

 

Fet l’exercici mental (el vel de la ignorància) amb els alumnes de l’aula, el resultat fou el següent aplegament de drets:

 

- Dret a la vida

- Dret a la llibertat, llibertat d’expressió, llibertat de culte i llibertat sobre el meu cos

- Dret a la intimitat

- Dret a l’educació

- Dret a ser feliços

- Dret al treball

- Dret a la sanitat

- Dret a triar la tendència sexual i el gènere

- Dret a triar allò que vols ser a la vida

- Dret a l’aliment i a gaudir dels recursos naturals com l’aigua potable

- Dret a l’habitatge

- Dret a gaudir de les mateixes oportunitats

- Dret al vot

- Dret a la nacionalitat

- Dret al descans i temps lliure

- Dret a gaudir de les zones i llocs públics

- Dret a morir 

 

 

   

Aquestes llibertats públiques són fonamentals per a una societat democràtica, ja que garanteixen que els individus tinguin la capacitat d'exercir els seus drets i llibertats de manera plena i sense por a represàlies injustes. Això contribueix a construir una societat més justa, igualitària i respectuosa dels drets humans. És responsabilitat de l'Estat i les institucions assegurar la protecció i promoció d'aquestes llibertats públiques per al benestar de tots els ciutadans.

 

 

 

Cal dir que l’interès en subratllar uns drets intrínsecs o innats en l’ésser humà ve de lluny; a la Gràcia antiga, filòsofs com Sòcrates i Plató van defensar la igualtat i la justícia per als ciutadans. A l'Imperi Romà, es reconeixien drets legals als ciutadans romans. Durant l'Edat Mitjana sorgiren declaracions com la Magna Carta (1215), que limitaven el poder del monarca i afirmaven alguns drets per a la noblesa. La Il·lustració del segle XVIII va donar lloc a una profunda revisió de les idees polítiques i filosòfiques. Pensadors com John Locke, Voltaire i Montesquieu van promoure la noció de drets naturals inherents a tots els éssers humans, com la vida, la llibertat i la propietat. Aquestes idees van influir en les revolucions dels segles XVIII i XIX, com la Revolució Americana (1775-1783) i la Revolució Francesa (1789), que van donar lloc a les primeres declaracions de drets i ciutadania.

 

 

 


Locke

  

Locke va néixer l’any 1632 a Wrington i fou bon alumne a la universitat d’Oxford. L'any  1685 escriu Carta sobre la tolerància on estableix un principi que es convertirà en moneda comuna; triomfarà en occident, i és la distinció de competències entre la religió i l’esfera política, entre la finalitat del governant i la finalitat de les esglésies. Es tracte de la convicció de coacció, aquesta pertany només al poder polític i de cap manera al poder religiós.

Entre 1689 i 1690 escriu Assaig sobre l’enteniment humà Dos tractats sobre el govern civil

Locke és considerat el pare de l'empirisme britànic, i també, pare (o un dels pares) del liberalisme polític.

 

 

El liberalisme polític de Locke

 

 

L’Estat de naturalesa: La concepció d’Estat de naturalesa ve a definir la situació inicial en la qual viu l’ésser humà abans de la creació social. En aquest hipotètic estat natural l’home viu sense lleis coercitives; viu amb total llibertat. Locke afirma que en aquest estat de pura llibertat, cadascú ordena les seves accions com jutja més oportú. Disposa de les possessions que es mereixi, i de les persones que necessiti, però sempre respectant els límits que imposa el respecte cap a uns drets que ell reconeix connaturals a l’esser humà.

En estat de naturalesa tots els homes som iguals. Res hi ha més evident que el fet que criatures de la mateixa espècie i rang, nascudes totes elles per gaudir dels mateixos avantatges naturals i per fer ús de les mateixes facultats, hagin de ser també iguals entre si, sense subordinació o subjecció de les unes a les altres. Per tant, tot poder i jurisdicció (la capacitat per jutjar i castigar els altres quan violen la llei de la naturalesa) és recíproc, i ningú en gaudeix en més mesura que la resta.

Locke afirma que la raó ens obliga a tots a respectar uns drets naturals i originals, drets propis, connaturals; la raó, que és transmissora de la llei natural, ens ensenya que essent tots els éssers humans iguals i independents, cap d’ells ha de causar dany a un altre respecte al seus drets naturals.

Aquesta teoria que afirma l’existència d’uns drets naturals en els éssers humans s’anomena: jusnaturalisme ètic.

Per tant, segons Locke hi ha una llei natural, pròpia de la raó, que vetlla uns hipotètics drets naturals, que són inalienables i connaturals a l’espècie humana; aquests drets son:

 

Dret a la vida, dret la salut, dret la llibertat i dret la propietat privada.

 

Tanmateix, aquests drets no són il·limitats.

Pel que fa a la propietat privada, ningú la pot acaparar de manera que no quedi res per als altres o es perdi abans de poder ser utilitzat. Vol dir això que si un home té una propietat però no se n’ocupa, abans que aquesta es perdi definitivament, algú altre té el dret a apropiar-se-la i conservar-la. Nosaltres som propietaris de la nostra llibertat i del nostre treball en el món. Quan treballem afegim alguna cosa a la realitat de la qual som propietaris. (Aquesta afirmació té alguna relació amb les posteriors idees marxistes que afirmaran: les terres per qui les treballi).

Pel que fa al dret a la llibertat, el límit és la pròpia llei natural que, a través del sentit comú o el seny, dicta que ningú té dret a danyar els altres en el seu legítim ús dels drets naturals.

 

Tot i això, si algú viola la llei natural pot rebre un càstig just per part dels ofesos. És el que Locke anomena dret de jurisdicció recíproc, que té com objectiu vetllar per la pau i la preservació de tota la humanitat. Cal evitar que els éssers humans s’envaeixin els drets i es provoquin danys mutus.

El dret de jurisdicció recíproc ve a dir que tot ésser humà té el dret de castigar un altre quan aquest viola un dels drets naturals.

 

 

L’Estat Liberal de Locke: Amb el sorgiment de la societat l’Estat més afí a la nostra naturalesa és un Estat liberal amb un poder representatiu. Vol dir això que els governants són la representació de la voluntat del poble, per tant si el sobirà no acompleix la funció política desitjada pels ciutadans, aquests poden rebel·lar-se i destituir al governant. La funció de l’autoritat és millorar l'estat de naturalesa, bàsicament gestionar els conflictes produïts en l’ús egoista dels drets naturals. Quan la cobdícia es manifesta en els ciutadans l’Estat ha de gestionar amb justícia i garantir l’ús pacífic i racional dels drets naturals.

En l’Estat Liberal hom perd la seva llibertat natural en consentir amb d’altres la formació d’un cos polític sota un sol govern. Es posa a si mateix sota l’obligació, respecte a tots i cada un dels membres d’aquest cos, de sotmetre’s a les decisions de la majoria i a ser guiat per ella. Aquest cos polític actua d’acord amb el consens de la majoria.

Hom renuncia a executar la llei natural a favor de cedir-la condicionalment i provisionalment a la comunitat, de manera que l’Estat passa a posseir el monopoli de la violència física legítima i es converteix en l'àrbitre amb unes normes fixes, imparcials i idèntiques per a tots. Amb la construcció de l’Estat polític hom perd el dret de jurisdicció recíproca cedint-la a l’Estat.

Locke defensa una democràcia representativa, però restringida i vinculada a la propietat. Encara que el model que proposa Locke és un govern representatiu que és fruit de la voluntat de la majoria, aquesta majoria només està formada per aquells que tenen drets polítics, i només els propietaris en tenen. Segons Locke, els individus sense propietats, encara que tenen els mateixos deures socials que els que en tenen, estan mancats de drets polítics ja que no tenen res per defensar.

Són els ciutadans els qui de comú acord han establert aquest poder i els que l’autoritzen a legislar per ells i, en conseqüència, tenen la facultat de revocar-lo si no respecta les lleis o els fins pels quals ha estat establert.


Locke és un gran defensor del liberalisme; afirma que el liberalisme és connatural a l’ésser humà d’aquí la seva legitimitat. Tanmateix, el pacte natural i liberal dels éssers humans es pot corrompre cap a l’absolutisme. Si el monarca aconsegueix molt poder es pot fer més fort que el poble i alhora subordinar-lo a ell.

Per tal d’evitar això Locke afirma la necessitat d’instaurar una divisió de poders. D’aquesta manera es limita el poder del monarca, doncs aquest, per estar per sobre de la societat civil es pot corrompre amb més facilitat.

 

 

La divisió de poders:

 

 

Poder legislatiu: És el poder suprem i està representat pel parlament; que té com a funció l’elaboració de les lleis. Aquestes lleis han d’estar dirigides pel bé del poble i consentides pels propis ciutadans. Són lleis registrades dins d’un marc de respecte cap als drets naturals de l’individu. És el que entenem avui dia per poder judicial.

 

 

Poder executiu: És el poder encarregat de la execució de les lleis llegítimes. Aquest poder gaudeix de llibertat per sancionar l’incompliment de les lleis. El govern, la policia o guardians són les forces operatives d’aquest poder.

 

 

El poder federatiu. S’encarrega d’establir aliances amb altres comunitats i té el poder de declarar la guerra o firmar la pau. Actualment podem identificar-lo amb la Corona (la monarquia o el rei).

 

La separació de poders esdevé un sistema de control entre forces. La separació fa que cada força vetlli per les seves pròpies competències impedint que cap altre sobrepassi la seva jurisdicció. D’aquesta manera cada poder controla la legitimitat dels altres i, així mai es pot arribar a un poder únic i absolut. El perill de la corrupció de l’Estat és més difícil amb aquest sistema.

Tot i això, si el poder polític es corromp i, vulnerant la divisió de poders, actua contràriament al fi pel qual fou constituït, el poble queda automàticament eximit de tota obediència, i té dret a la rebel·lió. La manifestació (violenta si cal) del poble és legítima, ja que qualsevol abús de poder no és imputable a aquell que es defensa, sinó a aquells que ataquen o vulneren la llei natural dels ciutadans. La democràcia és massa valuosa com per deixar-la en mans de poders egoistes o tirànics.

 

 

 

Montesquieu

 

Montesquieu fou un il·lustrat del segle XVIII. Fou president del parlament de Bordeus. Va escriure Cartes perses i L’esperit de les lleis, on reelabora la teoria de la separació de poders. Montesquieu, igual que Locke, pensava que, per prevenir l'abús del poder cal dividir l’Estat en tres poders bàsics:

 

El poder legislatiu

Aquest té com a missió l’elaboració de les lleis noves i les modificacions o reelaboració de les lleis vigents.  El cos legislatiu té el poder de crear i aprovar lleis, i és representat pel parlament. És el poder suprem. La seva composició ha de ser entre 100 i 150 diputats.

 

El poder executiu

El poder executiu s'encarrega d'executar les lleis. La figura principal del poder executiu és el cap de govern. En les monarquies constitucionals, com Espanya, el monarca, qui és el cap d'Estat, és el cap del poder executiu. En la pràctica, però, el cap d'Estat té un poder molt limitat, i designa com a primer ministre a qui la població va elegir per mitjà del sufragi, encara que les decisions es realitzen a nom del monarca. Aquest poder està representat pels ministeris. Exemples: ministeri d’educació, ministeri de defensa, ministeri de l’interior (trànsit).

 

El poder judicial  

Té com a missió administrar justícia en nom del rei i la Constitució. És representat pel cos de jutges i magistrats (judicatura). El poder judicial és l'encarregat que les lleis es compleixin, tant per part de les institucions com per part de la ciutadania, i en cas que no, que es compleixi la condemna acordada o justa.  

 

 

Altres formes de govern

 

L’Anarquisme

 

Enfront les filosofies que afirmen la necessitat de l’Estat com a fonament imprescindible per l’organització humana, s’hi oposa la filosofia anarquista del segle XIX de Bakunin i Proudhon. Afirmen que l’Estat és nociu pel lliure desplegament de les naturals bondats humanes. L’home és socialment bo per natura, però només pot demostrar la condició solidària en una societat lliure d’imposicions egoistes.

L’Estat és en essència coercitiu, un instrument d’opressió que afavoreix per damunt de tot a la classe dirigent. Cal només fer un cop d’ull a les institucions que configuren l’Estat per adonar-se de la classe aristocràtica  que les conformen, amb unes lleis que els afavoreixen i els blinden i una policia creada essencialment per protegir-los dels atacs del  poble.

Cal negar tot principi d’autoritat divina i humana, i qualsevol forma de tutela de l’home sobre l’home. L’única autoritat legítima és la voluntat del poble manifesta en assemblees populars, i l’únic camí honest envers la naturalesa humana és l’educació i l’amor cap el coneixement racional. La nostra naturalesa social més el cultiu de l’intel·lecte ens proporcionaran les vertaderes bases de la regulació moral; una moral basada en la llibertat i el desplegament de les nostres vocacions, i la responsabilitat envers la societat que ens envolta.

  

< Tot i que aquella tutela s’estableixi (per afavorir) a les persones adultes mancades per complert d’instrucció, o a les masses ignorants, i s’exerceixi en nom de principis superiors o principis científics establerts per individus de reconeguda talla intel·lectual, o per qualsevol classe i en qualsevol cas, acabarà per formar-se una mena d’aristocràcia perniciosa i enemiga de la llibertat >

 

 

 


El deure de la desobediència civil

 

 Henry David Thoureau

 

De tot cor accepto el lema “el millor govern és el que governa el menys possible”, i m’agradaria que això s’aconseguís ben aviat i de manera sistemàtica. A la pràctica el lema ve a dir, amb la qual cosa també hi estic fermament d’acord: “el millor govern és el que no governa en absolut”, i quan hom estigui preparat per a ell, aquest i no un altre serà el que hi haurà. El govern és, com a molt, una conveniència; tot i que la majoria solen ser inútils i, fins i tot,  inconvenients. Les objeccions de comptar amb un exèrcit regular van lligades a la presència d’un govern igualment establit; car l’exèrcit regular no és altra cosa que el braç armat del govern permanent.

L’Estat es vol estendre inalterable a la posteritat, fins i tot perdent a cada instant retalls de decència. Li manca la vitalitat i la força de l’home decent, viu, noble. L’Estat és un coltell de fusta que, quan li plagui al poble, la farà estelles. Malgrat que els ciutadans necessiten escoltar la veu dels seus pares governants, i es deixen imposar l’autoritat més seductora i estèril, posseeixen la fermesa del rebel i la voluntat del canvi a les seves mans. 

L’Estat no ha participat mai de la veritat si no és per apartar-s’hi. No vol un país lliure, ni recapta pels necessitats, ni educa. Els guanys d’un país són dels ciutadans, la distribució dels quals és responsabilitat d’aquests. No vull un país sense cap forma de govern, però sí que vull de seguida un govern millor. Que cada home i dona faci saber quina classe de país vol, car aquest és el primer pas.

En cas que l’Estat violi el sistema i la funció per la qual se li han donat els poders, els ciutadans tindran tot el dret a protestar i el deure moral a desobeir.

 

 

L’Estat

 

Malgrat la importància dels moviments anarquistes que consideren l’Estat com el principal entrebanc en el desplegament de les potencialitats humanes més nobles, molts pensadors han subratllat al llarg de la història el caràcter imprescindible de l’Estat. El control de la desobediència a través de la força, o la gestió de l’interès general a través d’un poder polític centralitzat fan necessari l’Estat.

 

En sentit ampli podem considerar com a Estat qualsevol societat organitzada políticament configurada per organismes de poder responsables de l’ordre polític, econòmic i moral.

 

Per aclarir una mica millor l’essència de l’Estat veurem alguns trets característics de l’Estat:

 

Té poder territorial: Respon al poder que té l’Estat sobre un territori concret i limitat per llurs fronteres. Dins del territori l’Estat aplica la seva legislació amb dret a sancionar a qualsevol que no la compleixi.

 

 

L’Estat és sobirà: vol dir que l’Estat és l’autoritat suprema, per tant, no hi ha instàncies de poder superior a ell. Tanmateix, en l’actualitat existeixen organitzacions supraestatals com la UE o la ONU, o també el Tribunal Penal Internacional (TPI), que és un tribunal internacional permanent encarregat de processar les persones acusades de crims de guerra, crims contra la humanitat i genocidi. Igualment, el Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH), és un tribunal supranacional que jutja les violacions dels drets humans reconeguts pel Conveni Europeu dels Drets Humans. Tots aquests poders es posicionen per damunt dels Estats concrets europeus.

 

 

 

És l’encarregat de mantenir l’ordre: L’Estat té l’obligació de protegir i garantir l’estabilitat social; i això ho fa, pel que fa a l’ordre intern, a través de lleis coercitives i sancions polítiques. Pel que fa a possibles hostilitats externes, l’Estat farà us de la diplomàcia o relacions internacionals, i en el casos més extrems amb la força militar.

 

A aquests tres trets bàsics en el constructe de l’Estat cal afegir la societat civil. La societat civil és el pont entre les entitats que configuren l’Estat i el món privat.

 

 

La societat civil: Respon al conjunt d’institucions i associacions creades pels ciutadans en defensa i reivindicació de tot allò que la societat creu que cal que l’Estat ho tingui present en les seves decisions polítiques, econòmiques o morals. Aquestes institucions i associacions que formen la societat civil són les fundacions, els col·legis professionals, les plataformes, les ONG etc. També els mitjans de comunicació juguen un paper important en la sensibilització, denúncia i supervisió de possibles violacions dels drets humans.

Aquestes entitats, tot i que representen la veu del poble, se situen per sota de l’Estat i el seu poder. Són la representació de inquietuds del poble, de vegades encara no tipificades en la legislació de l’Estat.


American History X



AMERICAN HISTORY X

Direcció: Tony Kaye

Duració: 120 minuts

País: EUA

Any de producció: 1998

Interpretació: Edward Norton (Derek Vinyard), Edward

Furlong (Danny Vinyard), Faruza Balk (Stacy), Avery

Brooks (Bob Sweeney), Stacey Keach (Cameron), Elliot

Gould (Murray), Lamont (Guy Torry)

 

 

Sinopsi:

Derek Vinyard és un jove convicte que acaba de complir una

condemna de tres anys per l’assassinat de dos joves de raça negra.

Tres anys enrere, Derek era el respectat i admirat líder del

moviment nazi local. A la seva tornada, Derek intenta ensenyar al

seu germà petit, Danny, que el nazisme i l’odi són actituds

equivocades. La presó ha canviat a Derek.

 

Activitats:

 

1.      Fes una crítica del film respectant l’ordre següent: plantejament, nus i desenllaç.

 

Plantejament: Introducció del drama que desencadenarà la trama del film.

Nus: Desenvolupament del drama; els fets o escenes més importants que el configuren.

Desenllaç: Conclusió de la trama (missatge del film).

 

2.      Retrat dels personatges més rellevants del film. Descriu els seus desitjos, il·lusions, pors i qualitats. 




Esquerres

 

Dretes

 

 

Progressistes

 

Socialistes  

 

Seguretat del poble

 

Institucions públiques obertes a tothom

 

Repartir les riqueses

 

Oberts al progrés cultural i moral, i a les revisions i reformes dels privilegis.

 

 

Favorable a la igualtat d’oportunitats i reivindicació dels menys afavorits.

 

 Abolició dels poders absoluts en el marc polític. (Contra la Monarquia i a favor de la República).

 

Abolició dels privilegis entre classes socials.

 

 

Conservadors

 

Liberals

 

Llibertat de mercat

 

Institucions privades

 

Les riqueses són dels propietaris

 

Protecció de les tradicions culturals o religioses i els privilegis dels poders consolidats.

 

Favorable a la posició aristocràtica i la riquesa per naixement.

 

Defensa dels poders absoluts (Monarquia, Església).

 

 

Defensors de les jerarquies de classes socials.

 

 

 

Construcció d’un partit polític

 

Com serà el vostre partit en qüestió de:

 

- Educació

Prioritat de l’educació privada o de la pública? Religió a l’escola? El català com a llengua vehicular? Què fem amb les altres llengües?

 

- Immigració

Persones en situació d’irregularitat (sense papers). Mecanismes d’integració i tolerància. Retornar o repatrià al país d’origen a la immigració sense papers o que cometi infraccions greus. Atenció als menors no acompanyats o deportació.

 

- Sanitat

Defensa de la sanitat pública per a tots qui la necessiti? Nivell de cobertura: atenció primària, atenció especialitzada, psiquiatria, farmacèutica, malalties cròniques, dependències (drogues...), geriatria, procés de transició trans, eutanàsia, avortament...

 

- Treball

Com millorarem l’ocupació? Lluita per unes condicions laborals i unes pensions dignes. Abolició de l’escletxa salarial, així com qualsevol discriminació per raó de gènere o diversitat sexual. Reivindiquem la incorporació de les treballadores de la llar a l’Estatut dels Treballadors. Legalitzem la prostitució? Protecció dels drets laborals a les empreses? Cura de l’explotació dels treballadors i l’explotació infantil

 

- Violència de gènere

Com reduïm els feminicidis i violència masclista? Moviment LGTBI. Despleguem polítiques feministes que comportin millors condicions materials de vida per totes les dones?  Suport a l’autoorganització feminista?

Sancions més severes contra els abusadors i violadors?, o reeducació dels agressors?  

 

- Dret d’autodeterminació

 

Defensa del dret l’autodeterminació catalana? Regular els processos de centralització de l’Estat espanyol? Més autonomia? Més protecció del català a les escoles i la societat? Reivindicació de les llengües cooficials en el congrés. Protecció de les altres llengües i identitats?

A tall d’exemple podem mencionar la gènesi de la Confederació Helvètica. L’any 1291 a Suïssa s’uneixen tres comunitats i juren una perpètua aliança basada en tres punts: 

1.      Allò que ens uneix és el respecte per la diferència, i si un cantó (regió, comunitat, estat), entén que aquest respecte ha estat vulnerat podrà separar-se en qualsevol moment, sense altre requisit que la decisió majoritària de llurs habitants. 

2.      Cap cantó pagarà protecció a l’església, nobles o cases reals, ni admetrà cap administrador que els triats per sufragi directe. 

3.      Ningú podrà fer del govern un mitjà de vida, i els ciutadans assumiran totes les responsabilitats administratives i de defensa, amb mandats breus i irreelegibles.   

 

- Llibertat d’expressió i culte

 

Crear espais públics per a la lliure expressió artística. Llibertat de manifestació. Llibertat per denunciar les injustícies de l’Estat, la religió i la Monarquia. Llibertat per triar el culte religiós. Construcció de recintes urbans que permetin la pràctica religiosa. Protecció de la pluralitat de tradicions culturals i religioses del país.

 

- Proposta mediambiental

 

Exhortar la població en l’ús de bicicletes, patinets... i serveis públics. Habilitar la zona urbana amb més carrils bici. Programes de reforç i conscienciació cap al respecte dels parcs i zones naturals. Protecció del riu. Promoure l’educació ambiental a les escoles i instituts. Control en la gestió de residus i el seu impacte ambiental.   



Avaluació 


- Presentació del programa electoral. Exposició dels blocs. 

- Debat. Defensa del programa. 


Exemple de debat 1 

Exemple de debat 2

 Exemple de debat, comentat tv3

 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada