divendres, 22 de setembre del 2017

Locke

Locke deia que tots els éssers humans naixement amb uns principis naturals, uns principis que formen part de la nostra naturalesa i que ningú té dret a violar-los. Són els drets a la vida, a la salut, a la propietat i a la llibertat. A partir d'aquests drets es fonamenta tota legislació política. Si els nostres governants no protegeixen algun dels drets naturals, el poble té el dret i el deure de destituir-los sense contemplació. 
Nosaltres som propietaris de la nostra llibertat i del nostre treball en el món, per tant, diu Locke, quan treballem afegim alguna cosa a la realitat de la qual som propietaris. Aquesta afirmació té alguna relació amb les posteriors idees marxistes que afirmaran el treball com a títol de la propietat en tots els naixements de les societats. Per a Marx, els camps i terrenys per sembrar són propietat dels qui ho treballen, pagesos i camperols, i de ningú més.    

dimarts, 24 de gener del 2017

Judith Butler



Judith Butler


Què passa quan algunes persones no se senten lligades a la definició hegemònica de gènere? Sabem que no viuen el seu gènere de forma intel•ligible per a tots els estaments polítics i religiosos, i sabem també que són més susceptibles d’agressió física o discriminació patològica. Quan diem que tots els subjectes humans mereixen reconeixement similar presumim que tots els subjectes humans són igualment reconeguts, però, què passa si el camp de l’aspecte no reconeix a tothom? Quins humans són reconeguts com a tals i quins no? Els que no compten amb l’aspecte hegemònic de gènere sovint pateixen el risc de ser estigmatitzats i rebutjats com a persones de ple dret. 


El prejudici empresona la llibertat, i la llibertat és el motor generador de la bellesa.


diumenge, 11 de desembre del 2016

Ludwig Wittgenstein

Ludwig Wittgenstein

Malgrat va ser declarat inútil per problemes de salut, ell va insistir i insistir fins a allistar-se per fi com a voluntari en l’exèrcit austríac. Sembla que la seva insistència responia a un poderós esperit patriòtic, però, de fet, hi ha qui pensa fermament que tal perseverança era fruit d’una essencial atracció cap a la mort. Un cop acabada la guerra es va dedicar a exercir de mestre en escoles perdudes i rurals de la Baixa Àustria; als seus alumnes els aconsellava enriquir la seva llengua, que se’n fessin amos, perquè com més ric és el llenguatge que es domina, deia, més extensa és la realitat que es compren. Fou acusat de maltractar alumnes i col·legues i, tot i que fou exculpat, aquell episodi el va dur al llindar del suïcidi. Es va traslladar a Anglaterra per continuar amb la seva tasca filosòfica, tanmateix, la manera de viure anglesa li va semblar avorrida i poc interessant; finalment va morir de càncer. Abans de perdre per sempre la consciència, diuen que va demanar que els metges comuniquessin als seus amics que havia tingut una vida meravellosa.

Afirmava que el llenguatge filosòfic no ha d’oferir representacions de la realitat, això ja ho fa la ciència empírica. La finalitat racional de la filosòfica és aclarir els pensaments des de la lògica, i tanmateix, traspassar els límits del llenguatge té mèrit i un gran respecte, perquè és natural del filòsof envestir contra les parets de les limitacions humanes. Arremetre contra el caràcter abismal amb què sovint se’ns presenta la consciència de les limitacions racionals és feina de la filosofia, no de la ciència, perquè tot allò que realment importa a la vida humana és precisament allò mancat de paraules, allò sobre la qual cosa cal guardar silenci. 






Més sobre Wittgenstein

Els crims d'Oxford

dissabte, 19 de novembre del 2016

Frantz Fanon


Fanon afirma que el racisme és una jerarquia global de superioritat i inferioritat sobre la línia de la cosa humà que ha estat políticament produïda i reproduïda com a estructura de dominació durant segles pel sistema capitalista imperialista, l'etnocentrisme occidental, l'etnocentrisme cristià, el sistema patriarcal o el sistema colonial.
Les persones que protagonitzen les estructures de dominació són reconegudes socialment com a éssers humans amb accés als drets humans civils i laborals, mentre que les persones subjugades a les estructures de dominació són qüestionades com a éssers humans de dret. 
Els efectes de l’imperialisme marca decisivament  la línia divisòria que organitza les relacions opressor/oprimit en funció de la classe, la sexualitat, el color de la pell i la religió. És irònic descobrir que les persones que més pateixen el racisme són les víctimes de l'imperialisme; són les persones que possiblement han hagut d’abandonar els seus països explotats per la cobdícia del poder capitalista. I ara, quan vénen aquí, alguns els reben amb proclames de l’estil: "vénen a prendre’ns la feina", o "venen a colonitzar-nos", quan, de fet, ha estat l’imperialisme occidental capitalista el que els ha deixat sense feina colonitzant els capitals dels seus països, i extorsionant o comprant els dirigents encarregats de gestionar els recursos naturals locals, els quals eren el gran bé de la seva població.




L’oposició opressors/oprimits marca la l’ínia divisòria racial blanc/negre heretada del colonialisme europeu i americà i s’instal·la en la consciència col·lectiva. L’opressor es relaciona directament amb l’hereu blanc, l’home civilitzat, il·lustrat, l’home recte i moral, triomfador; mentrestant, l’hereu de l’esclavitud negre queda íntimament vinculat al salvatge, l’home tosc, propens al delicte, fracassat. La mirada de l’home blanc envers l’home negre es nodreix del prejudici colonialista, s’infla de judici precipitat i l’aguaita des de la suposada autoritat moral, com a un menor d’edat perpetu, declinat sempre al comportament abjecte.   








Fanon ens diu que els moviments cap a la independència estan lligats a cultures madures amb consciència nacional. Són nacions amb necessitats creixents d’expressió objectives d’Estat, cada dia que passa més vives i àvides d’aconseguir-ho a qualsevol preu. Fanon afegeix que un cop abastada la independència no només desapareix l’ocupació, també sorgeix una humanitat nova amb la missió de definir un nou món per a uns i altres. El moviment dialèctic de superació del colonialisme produeix el naixement d’un estadi nou, moralment renovat i políticament millorat.
No obstant això, Fanon adverteix dels perills de les elits locals encara servils en funció d’interessos que comparteixen amb els eterns enemics del poble.



dimarts, 25 d’octubre del 2016

Hegel




Hegel deia que les idees se superen sense mai parar en un procés on hi batega la llei de la raó. No hi ha entitats estàtiques, sinó un desenvolupament de la realitat ple de sentit. Tanmateix, el desplegament de l’esperit històric rep contínuament el setge dels momificats, que claven les ungles amb l’ingenu intent de retenir-lo. Però el camí de superació avança implacable i la raó repensa, revisa i modifica el pensament, sense aturar-se, sense esperar-nos, i llavors mira enrere amb escarni mordaç.



dijous, 28 de juliol del 2016

Sèneca

Sèneca i l'escola estoica

Sèneca, com l’escola estoica en general, identifica l’ordre natural de les coses amb el Logos, que ve a ser les causes i les lleis naturals que regulen i gestionen la naturalesa i a l’home. S’identifica amb la racionalitat o intel·ligència que posa en moviment al món. Per tant, el sentit de la naturalesa i de l’home està en les mans d’aquesta intel·ligència ordenadora de la realitat que identifiquen amb déu. Sèneca ens diu que nosaltres, els éssers humans, gaudim de pensament, per tant participem del Logos, i vivim entre el mandat del determinisme i la llibertat del pensament, entre el destí i la queixa, entre el cel i la terra; però si participem del pensament, del Logos, aleshores podem conèixer i entendre les lleis naturals que regulen i causen les pluges, o els terratrèmols, o el creixement d’una flor, o l’odi o l’amor de les persones, i poden aprendre a evitar-los sense odi. Per aquest motiu l’estoic accepta el seu destí, perquè la vida tal com es presenta ens aproxima a l’ordre diví, a l’ineludible esdevenir de les lleis naturals, i anar en contra de tan poderós averany és una contradicció que només produirà dolor. 




dimarts, 31 de maig del 2016

Jean-Paul Sartre



Sartre afirmava que l'ésser humà ha d'estar compromès amb el seu temps. El compromís és una qüestió moral que ens llança al món a decidir i actuar sobre tot allò que considerem immoral. Si la realitat és injusta, no ens podem esmunyir i ocultar-nos a les cavernes, perquè fins i tot allà penetrarà la consciència de la mala fe, ja que la consciència no resideix en si mateixa, sinó que viu fervorosa en el món que t'encercla. Nosaltres som els únics responsables del nostre destí social, polític i individual, tot plegat, sempre lligat amb l'íntima llibertat de fer o no fer. Aquell que calla davant la injustícia, de fet, parla a favor seu. És, per això, impossible desmarcar-se de la responsabilitat.




Sartre quan diu que estem condemnats a ser lliures ens ve a dir que no ens és possible trobar en la nostra llibertat més límits que ella mateixa, és a dir que no som lliures de deixar de ser lliures.  
Fins i tot, encara que existeixi una forta coacció que ens inclini a triar l'opció A i refutar l'opció B, continuem tenint llibertat per rebutjar la coacció. Quan hem de decidir A o B i la coacció que ens inclina a decidir B té molt de pes, seguim gaudint de llibertat per triar l'opció A.  
De fet, diu Sartre, que molt cops ens servim de les coaccions per no haver de decidir i estalviar-nos així haver d'assumir les conseqüències de les nostres decisions. La por a prendre decisions, o la por a la llibertat ens empeny forces cops a atorgar més pes a l'opció més coercitiva amb la creença que tal opció ens allibera de responsabilitats. Però no és així. Sartre ens diu que el nostre interior sempre sabrà que la nostra tria, sigui la que sigui, tingui més pes coercitiu o menys, sempre és decisió nostra, i sempre generarà conseqüències de les quals sempre en seré responsable, en més o menys pau a la consciència. "Ho he fet perquè m'ha obligat, no tenia cap altre opció". Aquesta frase no és un argument, és una fal·làcia, ja que, segons Sartre, la llibertat és consubstancial a la naturalesa humana; sempre va amb nosaltres, sempre ens acompanya en totes les nostres decisions.
De fet, Sartre anomena actes de mala fe a totes aquelles accions irresponsables que intenten desfer-se de la llibertat negant-la.    


dimarts, 11 d’agost del 2015

Max Weber

Max Weber

De vegades, el poder polític pot imposar-se per mitjà de la força. És el cas del líder tirà que, malgrat no ser legitimat per la població, es manté en el poder sobre la base del terror i la repressió ciutadana. En aquest cas, passa sovint que quan el dictador es mor la ciutadania enceta una bona ampolla de cava. D’altra banda, Max Weber ens diu que també existeix el líder legitimat, associat a aquell que causa una legitimació carismàtica del poder.  En aquest cas la societat accepta lliurar democràticament el poder a un individu que en virtut de la seva heroica exemplaritat es guanya l’admiració i la confiança dels ciutadans.


En el film de Ridley Scott, l’heroi respon a l’exemple idealitzat de líder legítim: la seva presència els enforteix, les seves paraules els motiva, els seus savis consells els tempera i els seus encoratjats actes els porta al triomf i a la salvació. 


dissabte, 8 d’agost del 2015

Michel Foucault

Michel Foucault




Foucault es pregunta: d’on ve aquesta estranya pràctica i el curiós projecte de recloure per a corregir? Segons Foucoult, tot plegat respon a un exercici iniciat en les institucions penitenciàries i que s’ha anat estenent fora de la presó. Les tècniques disciplinàries, basades en la remodelació de la persona per tal d’aconseguir individus dòcils i útils, han esdevingut maneres de dominar les multiplicitats humanes incloses en alguns discursos polítics, pedagògics i científics actuals. 






Segons Foucault el concepte d’”home” és una abstracció que s’ha fet possible amb el modern desenvolupament de mecanismes de control i sotmetiment. Els hospitals, les escoles, els centres psiquiàtrics o les presons són dispositius de poder que serveixen també per disciplinar els individus i acomodar-los a un patró idealitzat anomenat “l’ésser humà”. Tanmateix, aquest patró no correspon a cap persona concreta, sinó a una situació cultural que es podria modificar en el futur.



dimecres, 3 de juny del 2015

Herbert Marcuse

Marcuse afirma que la societat capitalista, recolzada pels mitjans de comunicació massiva i la publicitat, integra l’individu en un sistema de consum i producció on el subjecte es confon i dissol en un estat de pèrdua d’identitat personal. El resultat és l’home unidimensional, l’home occidental vagant en una dimensió de confusió mancada de crítica social i oposició a tot allò establert.

L’escena de Thomas Crown retornant la pintura robada evoca l’obra de Marcuse i el seu postulat sobre l’home modern i banal, transitant sense sentit amb un maletí on s’hi amaga l’home sense rostre o “El fill de l’home” del crític artista René Magritte.

La veritat habita sempre oculta sota la falsedat de l'aparença, com ens mostren els darrers plans de l'escena. 







L’home unidimensional

És una obra escrita pel filòsof al 1964.
Afirma que les tendències del capitalisme modern  ens condueixen a una societat tancada, car aquest model de societat tancada tendeix a disciplinar i integrar totes les dimensions de l’existència, privada o pública.

Les tendències socials es converteixen en aspiracions individuals i la necessitat de satisfer aquestes tendències promou els negocis, que alhora per tal de vendre el producte inventa falses necessitats integrant a l’individu en el sistema de producció i consum. L’invent de les falses necessitats es distribueix en la societat a través dels mitjans de comunicació massius i la publicitat. Les conseqüències és un nivell de vida cada cop més alt i competitiu on les capacitats intel·lectuals dels nostres joves cada cop són més exigides i augmentades. El marc social esdevé d’aquesta manera un repte constant on l’individu hi queda sotmès i integrat, amb un únic objectiu: conquerir un ideal de benestar que no el deixa pensar gairebé en res més. Apareix així l’home unidimensional, és a dir, un ésser humà que ja no es planteja la crítica social ni s’enfronta a allò establert. L’home unidimensional es caracteritza per la interiorització d’una paranoia que distorsiona el pensament i l’impulsa cap a un estat de consciència on l’espontaneïtat, l’autonomia i la pluralitat de pensament xoquen amb el seu pensament acomodat per les exigències de producció. La realitat política i econòmica promou el pensament unidimensional marginant i, fins i tot, estigmatitzant aquells que s’atreveixen a pensar més enllà d’aquest marc. Segur que heu sentit a parlar dels “antisistema” o “perroflautas”.  


dilluns, 25 de maig del 2015

Ramón Llull

El filòsof mallorquí ens diu que la mística és amor, i que aquest amor és una poderosa voluntat que ens empeny cap al coneixement de la veritat. La ciència i l’amor s’il·luminen mútuament per a mostrar-nos el camí de la veritat, que al capdavall és la pura racionalitat de déu, i déu és amor en estat d’infinita plenitud.

Com bé escriu en el seu poema Lo Desconhort, Llull sempre va desitjar el martiri com a suprem ideal de vida. La mística medieval veia la redempció a través del turment com una forma d’apropament i unió de l’ànima amb déu. L’exemple de Crist mort a la creu reflectia en els mortals una mena de desig joiós que modificava el dolor en gradual plaer cap a l'èxtasi espiritual, tal i com experimenta la fervent religiosa mama de la Carrie. 

Uns quants segles més tard, Freud ens dirà que la repressió sexual a través de la flagel·lació farà que el poderós instint del pecador transformi el dolor en perversa satisfacció.  




El pensament de Ramón Llull


divendres, 22 de maig del 2015

Dilthey

Dilthey deia que per a comprendre el succés històric cal pensar en les existències concretes, cal emfatitzar la vivència de l’experiència individual. L’empatia amb els protagonistes reals i els seus relats expressats en suports estètics com la poesia, la música o la pintura ens col·loquen en una situació de comprensió brutal i violentament real del fet històric. Si observem els dibuixos realitzats pels nens d’una escola de Gaza ens podem endinsar en allò que inspira la vivència angoixosa de les seves existències, i podem interpretar el germen de la veritat des d'una posició de sentiment i emoció , això és hermenèutica. La història s’explica de moltes maneres, gairebé sempre emfatitzant i jutjant els fets generals i oficials, però serà sempre insuficient i incompleta una història que oblidi la vivència concreta, perquè aquesta ens fa comprendre, ens apropa radicalment al protagonista que crea i  viu la història en la seva dimensió més real. 






dijous, 21 de maig del 2015

Che Guevara

Amb el text de Lenin "L’Imperialisme, etapa superior del capitalisme", el colonialisme com a concepte entra en desús; tradicionalment el colonialisme s'ha definit com a un poder polític de dominació territorial que entra en un país i s’hi instaura. Tanmateix, amb la teoria de Lenin, el colonialisme passa a ser una etapa prèvia al capitalisme basada en la dominació, no ja territorial, sinó de dominació dels capitals.


El Che és un jove que sent un gran compromís emocional amb la situació que en aquell moment viuen els països llatinoamericans. La situació d’antany és una lluita ideològica i pràctica contra l’imperialisme ianqui.

- La corrupció dels nostres dirigents venuts a la cobdícia van devastar el nostre país. Les nostres filles es prostituïen per mantenir-nos, i es venien als mateixos homes sense ànima que havien provocat la miserable situació de la nostra pàtria. I ara, on són les nostres estimades filles que aromatitzaven els carrers ? On són els nostres estimats tresors que només desitjaven, cercaven i somiaven el seu destí?



"Val més morir dempeus que viure sempre agenollat"







dissabte, 16 de maig del 2015

Bakunin

Els principals ideòlegs anarquistes foren Mikhaïl Bakunin i Pierre-Joseph Proudhon.

Sense Estat, és a dir, sense poder l’home es converteix en únic responsable d’ell mateix i dels altres. Apareix així la llibertat i amb ella les virtuts més nobles de l’ésser humà; com la bondat, la solidaritat, la compassió i la responsabilitat. Afirma Bakunin que sense la imposició de normes hom pot demostrar l’alçada del cor humà, ja que només amb llibertat total les persones ens lliurem a nosaltres mateixos i a la nostra pròpia responsabilitat individual i social. Creu fermament que hom és per natura social i que, per tant, la llibertat individual de l’ésser humà només es pot realitzar mitjançant la llibertat col·lectiva de la societat a la qual pertany. No necessitem cap llei perquè nosaltres som la llei, la posseïm des de sempre, és la llei natural i immutable que ens fan conscients de tot allò que és bell o lleig, i de tot allò que és just o injust. Però aquesta llum només s’allibera quan som de veritat lliures, quan no hi ha res que emboiri la nostra consciència, quan no hi ha res que ens obligui a actuar en contra del sentit racional i social de la nostra naturalesa. Les obligacions ens ofenen perquè qüestionen la nostre responsabilitat, i per això ens rebel·lem i actuem en contra de les obligacions imposades.




Amb l’anarquisme s’aposta per una majoria d’edat moral on l’ésser humà pot demostrar per fi les gran potencialitats humanes, les grans virtuts. És així que descobrim en l’Anarquisme un sistema bàsicament moral més que polític. De fet l’Anarquisme nega la política i aposta per un comportament just basat necessàriament en la llibertat natural i immutable. Només serem justos si som lliures.







Bakunin i Proudhon deien que l’Estat és nociu per al lliure desplegament de les naturals bondats humanes. Consideraven l’Estat un instrument d’opressió creat per afavorir per damunt de tot la classe dirigent. Cal només fer un cop d’ull a les institucions que el configuren per adonar-se de la classe aristocràtica que les dirigeixen, amb unes lleis que els afavoreixen i els blinden i una policia creada essencialment per protegir-los del poble.






Qui és l'esclau? L'encadenat conscient que transita per la via de l'engany o bé l'obedient que es lliura a l'opressor sense dir ni piu?
Cal negar tot principi d'autoritat i forma de tutela de l'home sobre l'home.





divendres, 15 de maig del 2015

Anaxímenes



Anaxímenes

Afirmava que el principi i origen de tota existència o Arkhé és l’aire.  L’aire és l’element etern d’on han sorgit totes les coses, és la força que anima el món, i és la causa del moviment i la mutació de tot allò que és i serà. És com una mena de boira o vapor que envolta, respira i regenera l'esdevenir cíclic de l'univers. 
L’aire, deia Anaxímenes, és l’ànima que penetra en tot, com l’alè etern que no mor mai i s’infiltra en la matèria dotant-la de vida.

L'escena ve a representar l'ànima del gat posseint a través de l'alè el cos de la noia. La modificació dels ulls de l'heroïna simbolitza el canvi culminat. Sempre s'ha dit que els ulls són el reflex de l’ànima.



dijous, 7 de maig del 2015

Sant Tomàs

El problema del mal


Sant Tomàs afirmava que totes les coses creades sense excepció són producte diví, fins i tot les que generen el mal. Tots els instruments que hom empra per aconseguir un fi són de naturalesa divina i per tant són bons, malauradament, aquests instruments hom els pot usar equivocadament. Posem pel cas un tècnic que ha de reparar un televisor espatllat i té al seu abast les eines pròpies de la seva professió en una mà, i a l’altra hi porta una gran massa de ferro. Totes les eines han estat creades per un bé, però no totes elles han estat creades per recuperar el funcionament òptim del televisor. Si el tècnic considera arreglar l’aparell a cops de massa, tot i que la seva intenció pugui ésser bona, possiblement aconseguirà fer-lo malbé del tot, car el mitjà que ha emprat no és adequat per aquesta acció concreta. Sant Tomàs afirmava que totes les accions apunten sempre cap a un bé, malgrat que els instruments emprats puguin ésser equivocats. I en això radica el mal. El mal són els mitjans inadequats que equivocadament hom usa per aconseguir quelcom bo. 



La bellesa d'una cançó capaç de despertar la seducció d'una causa. El mal no és un fi en si mateix; ningú no fa mal per fer mal, sinó que fa el mal emprant un mitjà malencertat, molt allunyat de la bellesa que sempre va inspirar el bé.


dimarts, 5 de maig del 2015

Kant

Tracta tot ésser humà, no com
un mitjà, sinó com un fi en ell
mateix.
La filosofia pot servir per lligar

Ell s’hi va acostar per entaular conversa. Ella feia l’últim glop.

- Hola, puc convidar-te a una altra copa?
- No gràcies, he de tocar el dos.
- Per què tanta pressa?
- He d’acabar un treball de metafísica. L’he d’entregar demà.
- Metafísica? Sona complicat. Ets de les aplicades... de les que sempre aspiren a la bona nota?
- De fet, aquest treball no puntua.
- No puntua? Aleshores, per què el fas?
- Perquè puc.

Fer quelcom sense demanar res a canvi, només perquè vols, sense motius ni recompenses; emprendre una heroica acció perquè pots, sense esperar cap guany; convertir una tasca en un fi en si mateix, simplement perquè t’empeny el deure configurat i nodrit de justícia. Tot plegat ens evoca a la fondalada més bella de l’ètica formal de Kant, però també ens fa pensar en Nietzsche i la captivadora voluntat de poder que ens hauria de fer grans o supergans a tots.
Quan la voluntat de poder se sintetitza amb el deure moral es produeix una reacció poderosament seductora, que reté atent l’espectador fins al desenllaç final de la trama. 





L'Ètica formal

L'imperatiu categòric de Kant


Ha obrat moralment el pare?

La resposta és no. No ha obrat moralment, però ell s’ha sentit obligat a fer una excepció en la norma moral per a tranquil·litat de la seva filla i d’ell mateix. Sap que és una excepció perquè sap que l’imperatiu categòric és dir sempre la veritat, però, de vegades, excepcionalment la mentida és més noble que la veritat.


dilluns, 27 d’abril del 2015

Hipatia

Hipatia viatjà a Itàlia i Grècia on va rebre exhaustius coneixements de filosofia. Tanmateix, el lloc on es va consolidar com a una brillant científica fou a la Biblioteca d’Alexandria, aleshores un dels principals centres  de formació filosòfic i científic de la nostra era. La Biblioteca gaudia de més de cent professors, i acollia periòdicament un bon nombre de professors convidats. Hipatia la va dirigir alhora que es dedicava a investigar i ensenyar matemàtiques, geometria, astronomia, lògica, mecànica i filosofia. Ocupava la càtedra de filosofia aconseguint que estudiants d’Europa, Àsia i Àfrica s’hi acostessin entusiastes de rebre les seves ensenyances.

Malauradament, els incansables prejudicis cristians marcaren un episodi més en la història de la crueltat humana. Obligaren a tots els acadèmics del museu a convertir-se al cristianisme sota coacció de pena de mort. Això significava renunciar als coneixements filosòfics i científics transmesos durant anys en el museu. Naturalment, Hipatia es va negar. El 415, quan ella deuria tenir 45 anys fou acusada de conspirar contra la vida del bisbe Cirili, i un grup de cristians exaltats assaltaren el seu carruatge, la llançaren al mig del carrer i, allí mateix, li arrancaren el vestit i li esquinçaren la carn amb afilades clotxes marines fins al darrer alè.



Sòcrates Escolàstic ens explica: “Va aconseguir un grau tal de cultura que superà, en molt, a tots els filòsofs de la seva època. Hereva de l’escola platònica de Plotí, transmetia totes les ciències filosòfiques a qui ho desitgés. Per aquest motiu qui anhelava pensar sàviament s’hi acostava des de qualsevol lloc del món”


dissabte, 25 d’abril del 2015

Hilary Putnam


Què és la filosofia?

Hilary Putnam va definir la filosofia usant una mena de faula fictícia en la qual se’ns presenta un científic que descobreix el fàrmac de la felicitat, que ofereix a la població gratis i amb la garantia de què tot aquell que s’ho prengui viurà feliç. És a dir, aquell que s’empassi una d’aquelles pastilles miraculoses habitarà en un món aparent, sense preocupacions; naturalment, la veritat serà la que és; amb els seus episodis agres i fins i tot tràgics, però, tant se val, ell serà feliç. Enfront aquesta proposició, què creieu que decidiria la majoria de la població? Putnam pensa que la majoria probablement no es prendria la pastilla. Doncs bé, la filosofia es pregunta per què no ens la prenem.




cançó dedicada als filòsofs.  "Yellowstone y voz "



Epicur


El plaer és l'absència del dolor 

Epicur ens diu: 

La gent creu en déus que controlen el comportament dels homes, i per això senten temor. Però, un déu és perfecte, i això significa que és un Home en grau ple. Si un déu és plenament feliç no pot preocupar-se dels problemes dels mortals, doncs no seria perfectament feliç. Jo no puc ser feliç si em preocupa la salut dels meus pares, fills o germans.
L’Ètica d’Epicur és hedonista, per tant, es defineix en la recerca de la felicitat a través dels plaers mesurats.

Tots sentim plaer quan satisfem les necessitats bàsiques i naturals com són menjar, dormir, beure, procrear. Ara bé, aquests plaers es poden intensificar per bé d’augmentar el goig; és a dir, menjar com un bon gastrònom un plat ben elaborat amb tot l’art culinari , o beure un bon vi com un tastador, o fer l’amor amb tot l’art amatori possible. Quan els plaers naturals i necessaris  són intensificats amb el prudent i temprat exercici del coneixement amorós, l’experiència es pot convertir en un profund plaer espiritual on es desperten els sentiments més nobles de l’ésser humà, com ara l’amistat, la bellesa i la felicitat. 





L’ideal del savi i de l’epicureisme és l’Ataràxia. L’ésser humà ha de plantejar-se com a fi últim l’obtenció de l’ataràxia. L’ataràxia respon a un estat ideal de permanent felicitat i/o constant plaer. Un estat que emana d'aquella saviesa que tan bé ens facilita la comprensió bella i assenyada del món, que ens separa de la pena i les ansietats mundanes, que ens encoratja en la superació de les profundes pors i les inquietuds del nostre esperit i que, finalment, així ens lliura la consciència en un estat de permanent benestar.


divendres, 24 d’abril del 2015

Feuerbach

El concepte d'alienació en Feuerbach

Contràriament al que sempre s’havia dit, és l’ésser humà qui forja Déu a imatge i semblança de l’home. Segons Feuerbach, els déus són projeccions humanes que completen allò que ens falta als essers humans. Aquest fenomen de desposseir-me de qualitats pròpies com a ésser humà i derivar-les cap alguna cosa fora de mi, Feuerbach ho anomena alienació.
Els déus tenen totes les qualitats humanes en la seva plenitud. Són perfectament savis, bons i totpoderosos. Objectivem així l’ideal humà en alguna cosa fora de mi, i que alhora es representa contra la humanitat, ja que ens postrem als seus peus degut al seu poder absolut. Inventem una entitat a la qual acabem tement.